اهداف و برنامه ها  

در ضرورت تلفیق نظام تربیتی و آموزشی و جامع نگری در امر آموزش که شامل وجوه علمی و مهارتی همراه با رشد نگرش معنوی و انسانی دانش آموزان باشد، مقالات زیادی نگاشته شده است. تجربه چهار دهه فعالیت های آموزش و پرورش در نظام اسلامی ایران نیز این را نشان می دهد که نمی توان بین مدیریت آموزش های دینی و انسانی و مهارت های علمی تفکیک قائل شد؛ بلکه مدیریت واحد آموزشی بایستی جامع برنامه ریزی و آموزشی کلی نیازهای نوجوان باشد.
 
دروس رسمی مدارس، متصدیان و دبیران مخصوص و کارآمد خاص خود را دارد که با ابزارها، کتب و آزمون ها و اهداف معینی، دروس رسمی را به پیش می برند. لیکن آموزش های "علوم انسانی غیر رسمی" و "مهارتهای رفتاری" متولی خاصی نداشتند و یا حداکثر به منابع محدود و دبیران محدودتر سامان یافته است. به همین علت مورد غفلت و کم توجهی قرار گرفتند و به حاشیه مدارس رانده شده اند. در حالیکه اهداف انسانی و اعتقادی انقلاب اسلامی به پیشوایی الگویی همچون امام خمینی ره که به اقرار دوست و دوشمن سجایای اخلاقی و رفتاری ایشان که ناشی از عمق نگرش این بزرگ مرد تاریخ ایران بوده است، پیش روی ما قراردارد و "انسان سازی" را که هدف اصلی همه انبیاء عظام بوده است، غایت اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی اعلام فرموده بودند.
 
از سوی دیگر"مهارت های زندگی" که صرفا بعد کارآمدی نوجوان را برای زندگی منطقی و انسانی که در آینده ای پیچیده پیش رو دارد، وظیفه متصدیان تعلیم و تربیت را در ایجاد فرصت های آموزشی اینگونه مهارت ها، اجتناب ناپذیر می نماید.
 
مهارت هایی همچون ،کسب بینش از فلسفه حیات، تفکر منطقی و انتقادی، کارگروهی، خویشتن داری، شناخت حقوق خود و دیگران، خلاقیت و نوآوری، پشتکار، نظم و ادب و ... همچون قالب هایی هستند که شکل و جهت دهنده به دانش فنی و تجربی انسان قرار می گیرند و ضمن اصالتهای ذاتی که دارند روش تعامل دانش آموز، دانشجو و نهایتا دانشمند را با اطرافیان و جامعه خود تعیین می نمایند. قالب هایی که در صورت شکنندگی، نه تنها کارآمدی فرد را به خطر می اندازند بلکه خسارتهای جبران ناپذیری متوجه فرد و جامعه می نمایند.

در این بین ما مربیان که پرچم دار کیفیت و محتوای آموزشی مدارس می باشند، بایستی نقش خود را در زمینه "مدیریت جامع نگر" که مسئولیت ارتقاء بینش معنوی و مهارتهای زندگی دانش آموز در کنار توان علمی و فنی وی می باشد به خوبی شناخته و اعمال نمایند. نقشی که در فقدان نیروی انسانی کارآمد، منابع موثق و موثر و غیر قابل اندازه گیری بودن نتایج آموزه ها، بسیار پیچیده به نظرمی رسد.
 وظیفه ماست که با درانداختن طرح ها و روشه ای مورد پسند نسل جدید، آنان را علاقه مند به آموزش مهارت های تربیتی و انسانی نماییم.
 
مجتمع آموزشی حنیف نیز مبتنی بر این گزاره ها، با شعار #تربیت_متعادل سعی در تدوین و اجرای برنامه هایی در حوزه های دانش، مهارت، فرهنگ و شخصیت بوده، و در با بهره مندی از روش های نوین درمی باشد.

ان شا، الله که  بتوانیم در راستای تعلیم و تربیت آینده سازان انقلاب عزیز اسلامان  و تربیت سربازانی کارآمد و متدین برای حضرت حجت ارواحنه له الفداء سهیم باشیم.

     
 
 
نقشه سایت